1000070511 |
Projecte compartit primària: Expliquem el barri |
2019-2020 |
Curs. Primària-Secundària |
|
|
|
12/12/2019 - 30/6/2020 (20 hores) de h a h |
|
CdA CdA de Barcelona |
|
Passeig Mare de Déu del Coll, 41-51 (Barcelona)  |
|
|
Format |
Presencial |
Organització |
Consorci d'Educació de Barcelona
|
| |
|
|
| |
Inscripció |
12/09/2019 - 27/09/2019 |
|
|
Descripció i Metodologia: |
Els Projectes Compartits són propostes innovadores dels Camps d'Aprenentatge que pretenen incidir en la forma de treballar amb l'alumnat i del professorat a partir d'una situació o problema que porta a fer-se preguntes sobre un determinat fenomen o entorn.
Al Camp d'Aprenentatge de Barcelona proposem l’Expliquem el Barri per alumnat de cicle superior de primària de centres escolars de l'entorn proper del Camp d'Aprenentatge. En el nostre cas, a centres de la ciutat de Barcelona.
Poden participar fins a 10 grups classe i els seus mestres corresponents.
El gruix de les activitats es desenvolupen al llarg del primer trimestre i l’acte de cloenda al mes de gener.
|
| |
Objectius |
Pel professorat i els centres:
Aportar un model d’ensenyament-aprenentatge significatiu que pugui ser establert com a projecte de cicle, en el cas de primària, o treball de síntesi al centre, en el cas de secundària.
Afavorir la interrelació i coneixement entre professorat i centres.
Construir una xarxa de centres entorn al projecte.
Aportar suport personal i material pel desenvolupament del projecte des del CdA.
Per l’alumnat:
Descobrir i explicar els diferents aspectes que conformen un barri.
Entendre el propi barri com el resultat d’un procés evolutiu respecte d’un context determinat (temporal, sic, social, històric...)
Fomentar el treball cooperatiu.
Afavorir la interrelació i coneixement entre barris de la mateixa ciutat.
Utilitzar les TAC i llenguatges audiovisuals com a eina de recerca, tractament de la informació i presentació de resultats.
Elaborar textos descriptius dels llocs emblemàtics del barri i fer l’exposició oral in situ davant d’altres alumnes.
Adquirir destreses amb la utilització i interpretació del plànol.
Realitzar enquestes i interpretar les dades a traves de gràfics.
Presentar una síntesi pública del projecte realitzat: comunicació oral amb suport audiovisual en un acte de cloenda.
|
| |
Continguts |
PERFIL METODOLOGIA GLOBAL
Model sistèmic: preguntes que generen coneixement. A partir d’una qüestió rellevant es plantegen preguntes, que anomenarem preguntes clau, que s’hauran d’anar treballant a mida que es desenvolupa el projecte. Aquestes preguntes hauran de donar una visió global i interdisciplinar de l’objecte d’estudi (en el nostre cas, el barri).
Treball per projectes, dinàmiques cooperatives i coresponsabilitat.
Utilització de claus dicotòmiques per a l’estudi de la biodiversitat vegetal del barri.
Registre sistemàtic per a l’observació pautada d’ocells a Barcelona.
Mesurament de la contaminació acústica amb utilització de sonòmetres. Paràmetres establerts per la OMS al respecte. Detecció de problemàtiques per a la salut dels individus i propostes de millora.
Elaboració d’entrevistes per a la visita a una Entitat d’interès.
Recerca d’informació, treball de les fonts, autoria i ressenya bibliogràfica.
Aplicació del mètode científic a partir de la formulació d’hipòtesis, observació de la realitat propera, recollida de dades, anàlisi de les mateixes i elaboració de conclusions.
Desplaçament a un altre barri i ús del transport públic.
Civisme i respecte en el tracte amb altri.
Visualització de la tasca pedagògica i educativa de l’escola a la resta de membres de la comunitat educativa i entorn proper.
Responsabilitat vers les tasques dins l’equip de treball i la cura i bon ús del material i equipaments propis i cedits.
Estratègies per a l’elaboració de qüestionaris amb la finalitat d’aprofundir en el coneixement de la ciutat i descobrir a la resta de centres educatius participants en el projecte compartit.
PERFIL DIGITAL
Obtenció de material gràfic, fotogràfic i videogràfic amb respecte al dret a la imatge.
Treball de la imatge i creació de presentacions en suport digital.
Geolocalització, inclusió de punts d’interès i creació d’itineraris en suport Google Maps.
Utilització de dispositius mòbils connectats a la xarxa per a la recollida de dades in situ.
Formularis Google.
Codis QR
Eines de treball compartit sota l’entorn de Google Apps for Education en un domini propi del CdA.
Mystery Hangout: la videotrucada amb Hangout ens permet el treball cooperatiu sense desplaçaments per a superar un repte compartit.
|
| |
Avaluació |
Per a l’avaluació del curs es tindrà en compte el grau de participació i compliment dels acords per part del professorat al llarg del projecte pel que fa referència a:
La sessió formativa i de coordinació del mes de setembre, en horari lectiu, a la seu del CdA.
La preparació de les 4 sortides de treball de camp i llur assistència amb els seus alumnes:
Biodiversitat i trànsit
Entitat i enquestes
Itinerari explicatiu del propi barri
Itinerari de descoberta d’un altre barri
Preparació i participació a l’activitat d’aula Mystery Hangout
Participació a les 4 sessions de formació i assessorament que es duen a terme en el propi centre educatiu dels docents participants un cop acabada l’activitat de treball de camp amb els alumnes.
Participació a l’acte de cloenda, en horari lectiu, amb l’exposició de conclusions a la resta de centres participants.
Resposta dels qüestionaris online d’avaluació del projecte els dies posteriors a l’acte de cloenda.
Assistència a la sessió d’avaluació durant el mes de febrer, en horari no lectiu, per a la posada en comú dels qüestionaris d’avaluació, propostes de millora i continuïtat del projecte al centre.
|
| |
Requisits de certificació |
Assistència al 80% de les sessions i treball final amb aprofitament
|
| |
Persones destinatàries |
Els 7 centres de primària adscrits al projecte "Expliquem el Barri"
|
| |
E-mail |
cda-barcelona@xtec.cat
|
| |
|
|
Calendari |
Sessió 1 |
dijous |
12/12/2019 |
1600 |
1800 |
Sessió 2 |
dijous |
05/09/2019 |
1600 |
1800 |
Sessió 3 |
dilluns |
11/11/2019 |
1600 |
1800 |
Sessió 4 |
dilluns |
13/01/2020 |
1600 |
1800 |
Sessió 5 |
dilluns |
27/01/2020 |
1600 |
1800 |
Sessió 6 |
dilluns |
10/02/2020 |
1600 |
1800 |
Sessió 7 |
dilluns |
09/03/2020 |
1600 |
1800 |
Sessió 8 |
dimarts |
30/06/2020 |
1600 |
1800 |
|
| |