Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
1000070511   Projecte compartit primària: Expliquem el barri
2019-2020   Curs. Primària-Secundària
  
   12/12/2019 - 30/6/2020 (20 hores) de h a h
   CdA CdA de Barcelona
   Passeig Mare de Déu del Coll, 41-51 (Barcelona) 
  
Format   Presencial
Organització   Consorci d'Educació de Barcelona
  
  
  
Inscripció   12/09/2019 - 27/09/2019
  
Descripció i   Metodologia:   Els Projectes Compartits són propostes innovadores dels Camps d'Aprenentatge que pretenen incidir en la forma de treballar amb l'alumnat i del professorat a partir d'una situació o problema que porta a fer-se preguntes sobre un determinat fenomen o entorn.
Al Camp d'Aprenentatge de Barcelona proposem l’Expliquem el Barri per alumnat de cicle superior de primària de centres escolars de l'entorn proper del Camp d'Aprenentatge. En el nostre cas, a centres de la ciutat de Barcelona.
Poden participar fins a 10 grups classe i els seus mestres corresponents.
El gruix de les activitats es desenvolupen al llarg del primer trimestre i l’acte de cloenda al mes de gener.
  
Objectius   Pel professorat i els centres:
 Aportar un model d’ensenyament-aprenentatge significatiu que pugui ser establert com a projecte de cicle, en el cas de primària, o treball de síntesi al centre, en el cas de secundària. 

 Afavorir la interrelació i coneixement entre professorat i centres.

 Construir una xarxa de centres entorn al projecte.
 Aportar suport personal i material pel desenvolupament del projecte des del CdA.


Per l’alumnat: 

 Descobrir i explicar els diferents aspectes que conformen un barri. 

 Entendre el propi barri com el resultat d’un procés evolutiu respecte d’un context determinat (temporal, sic, social, històric...) 

 Fomentar el treball cooperatiu.
 Afavorir la interrelació i coneixement entre barris de la mateixa ciutat.

 Utilitzar les TAC i llenguatges audiovisuals com a eina de recerca, tractament de la informació i presentació de resultats. 

 Elaborar textos descriptius dels llocs emblemàtics del barri i fer l’exposició oral in situ davant d’altres alumnes.

 Adquirir destreses amb la utilització i interpretació del plànol.
 Realitzar enquestes i interpretar les dades a traves de gràfics.
 Presentar una síntesi pública del projecte realitzat: comunicació oral amb suport audiovisual en un acte de cloenda.
  
Continguts   PERFIL METODOLOGIA GLOBAL

 Model sistèmic: preguntes que generen coneixement. A partir d’una qüestió rellevant es plantegen preguntes, que anomenarem preguntes clau, que s’hauran d’anar treballant a mida que es desenvolupa el projecte. Aquestes preguntes hauran de donar una visió global i interdisciplinar de l’objecte d’estudi (en el nostre cas, el barri).
 Treball per projectes, dinàmiques cooperatives i coresponsabilitat.
 Utilització de claus dicotòmiques per a l’estudi de la biodiversitat vegetal del barri.
 Registre sistemàtic per a l’observació pautada d’ocells a Barcelona.
 Mesurament de la contaminació acústica amb utilització de sonòmetres. Paràmetres establerts per la OMS al respecte. Detecció de problemàtiques per a la salut dels individus i propostes de millora.

 Elaboració d’entrevistes per a la visita a una Entitat d’interès.
 Recerca d’informació, treball de les fonts, autoria i ressenya bibliogràfica.
 Aplicació del mètode científic a partir de la formulació d’hipòtesis, observació de la realitat propera, recollida de dades, anàlisi de les mateixes i elaboració de conclusions.
 Desplaçament a un altre barri i ús del transport públic.
 Civisme i respecte en el tracte amb altri.
 Visualització de la tasca pedagògica i educativa de l’escola a la resta de membres de la comunitat educativa i entorn proper.
 Responsabilitat vers les tasques dins l’equip de treball i la cura i bon ús del material i equipaments propis i cedits.
 Estratègies per a l’elaboració de qüestionaris amb la finalitat d’aprofundir en el coneixement de la ciutat i descobrir a la resta de centres educatius participants en el projecte compartit.

PERFIL DIGITAL

 Obtenció de material gràfic, fotogràfic i videogràfic amb respecte al dret a la imatge.
 Treball de la imatge i creació de presentacions en suport digital.
 Geolocalització, inclusió de punts d’interès i creació d’itineraris en suport Google Maps.
 Utilització de dispositius mòbils connectats a la xarxa per a la recollida de dades in situ.
 Formularis Google.
 Codis QR
 Eines de treball compartit sota l’entorn de Google Apps for Education en un domini propi del CdA.
 Mystery Hangout: la videotrucada amb Hangout ens permet el treball cooperatiu sense desplaçaments per a superar un repte compartit.
  
Avaluació   Per a l’avaluació del curs es tindrà en compte el grau de participació i compliment dels acords per part del professorat al llarg del projecte pel que fa referència a:

 La sessió formativa i de coordinació del mes de setembre, en horari lectiu, a la seu del CdA.
 La preparació de les 4 sortides de treball de camp i llur assistència amb els seus alumnes:
 Biodiversitat i trànsit
 Entitat i enquestes
 Itinerari explicatiu del propi barri
 Itinerari de descoberta d’un altre barri
 Preparació i participació a l’activitat d’aula Mystery Hangout
 Participació a les 4 sessions de formació i assessorament que es duen a terme en el propi centre educatiu dels docents participants un cop acabada l’activitat de treball de camp amb els alumnes.
 Participació a l’acte de cloenda, en horari lectiu, amb l’exposició de conclusions a la resta de centres participants.
 Resposta dels qüestionaris online d’avaluació del projecte els dies posteriors a l’acte de cloenda.
 Assistència a la sessió d’avaluació durant el mes de febrer, en horari no lectiu, per a la posada en comú dels qüestionaris d’avaluació, propostes de millora i continuïtat del projecte al centre.
  
Requisits de  certificació   Assistència al 80% de les sessions i treball final amb aprofitament
  
Persones  destinatàries   Els 7 centres de primària adscrits al projecte "Expliquem el Barri"
  
E-mail   cda-barcelona@xtec.cat
  
  
Calendari  
 Sessió 1   dijous   12/12/2019   1600   1800 
 Sessió 2   dijous   05/09/2019   1600   1800 
 Sessió 3   dilluns   11/11/2019   1600   1800 
 Sessió 4   dilluns   13/01/2020   1600   1800 
 Sessió 5   dilluns   27/01/2020   1600   1800 
 Sessió 6   dilluns   10/02/2020   1600   1800 
 Sessió 7   dilluns   09/03/2020   1600   1800 
 Sessió 8   dimarts   30/06/2020   1600   1800 
  


Generalitat de Catalunya
Departament d'Educació
Pla de formació permanent